Sähköpyörät ovat lisääntyneet katukuvassa samaan tahtiin bensan kallistumisen ja ihmisten ympäristötietoisuuden yleistymisen kanssa. Kaikki eivät kuitenkaan halua tai pysty hankkimaan monen tonnin kulkupeliä omaksi. Hyvä vaihtoehto on työnantajan kautta hankittu leasingsähköpyörä.

”Sähköpyörien sopimuskannat ja kyselyt ovat kasvaneet valtavasti. Yhä useampi yritys on kiinnostunut tarjoamaan sen etuna työntekijöilleen. Työnantajiin kohdistuu nyt paljon painetta työntekijöiltä: halutaan leasingsähköpyörä koska naapurillakin on”, kertoo grenken sähköpyörärahoituksesta vastaava myyntipäällikkö Juha Toivonen.

Toivosen mukaan sähköpyörän hankintaan herättävä tekijä on usein sopivan mittainen, noin 10–15 kilometrin, työmatka. Varsinkin pienissä firmoissa taloushallinnon ihmisille on usein annettu tehtäväksi työnhyvinvoinnin kasvattaminen. ”Yrityksissä mietitään tosissaan, miten ihmisille saadaan parempi fiilis. Sen eteen tehdään paljon töitä. Sähköpyörä soveltuu muillekin kuin huippukuntoisille. Se on käyttäjälle paljon helpompi kuin normifillari: matka sujuu joutuisammin ja on hellävaraisempi esimerkiksi nivelille”, Toivonen muistuttaa.

Sähköpyörät edistävät myös yritysten hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamista. Ne ovat osaltaan ratkaisemassa tätäkin asiaa sähkö- ja hybridiautojen kanssa. Käytännössä sähköpyörät ovat usein yhtenä osana yrityksen leasingrahoitusta esimerkiksi kahviautomaattien, trukkien ja toimistotyökalujen seassa. Näin myös kylmälaitteita valmistavassa Festivo-Porkka Groupissa.

”Työsuhdepyöräetu on meillä aika tuore asia. Otimme sen käyttöön kesäkuussa 2022. Henkilöstön aloitteesta ja toiveesta lähdimme alkuvuodesta kartoittamaan työsuhdepyörää tarjoavia toimijoita, joita on ilmestynyt markkinoille paljon viime vuosina.

 

Näin helppoa on leasingpyörän hankintaprosessi

 

Leasingsähköpyörän käyttäjä saa vastaanottaa kuukaudessa verotonta pyöräetua maksimissaan sata euroa. Etu on ollut voimassa 1,5 vuotta, vuoden 2021 alusta. ”Kyselyt lisääntyvät koko ajan sitä mukaa kun tietoisuus veroedusta lisääntyy. Prosessi on yksinkertainen: kun työntekijä saa työnantajalta luvan hankkia pyörän, meille tulee pyörätoimittajalta lasku, asiakasyrityksen prokuristi tsekkaa ovatko summat oikeat, jonka jälkeen sopimus astuu voimaan ja työntekijän palkkaan merkitään pyöräetu”, selvittää grenken Juha Toivonen.

Festivo-Porkan Jonna Nikkolan mukaan leasingtyösuhdepyörien hankintaprosessi on hieman samankaltainen kuin leasingautojen. ”Selkeiden sääntöjen ja pyöräpolitiikan laatiminen on tärkeää työnantajan näkökulmasta”, hän huomauttaa.

Moni hankkii leasingpyöräksi kalliimman pyörän kuin ostaisi omaksi. Pyörän käyttäjän näkökulmasta leasingpyörässä helppoa on esimerkiksi ylläpito. Kun pyörään tulee jokin vika, sen saa nopeasti ja ilman erillisiä kustannuksia sopimushuoltoon.

 

"Koska meillä oli grenken kanssa muutakin yhteistyötä niin sitä oli helppo laajentaa myös työsuhdepyöriin, Festivo-Porkka Groupin henkilöstö- ja viestintäpäällikkö Jonna Nikkola.

 

Työnantajan vinkkelistä leasingpyörissä houkuttelee budjetoinnin helppous. Kymmenien tai satojen tuhansien eurojen kertainvestointi rasittaa katetta, kun taas leasingpyörien kuukausikustannus on huomattavasti helpompi budjetoida. Perussähköpyörän voi saada suhteellisen nopeastikin, mutta mitä laadukkaammasta menopelistä on kyse, sitä pidempään odotusaikaan kannattaa varautua. Maailmanlaajuinen komponenttipula on osaltaan hidastanut saatavuutta.

”Tällä hetkellä pyöräliikkeistä kerrotaan, että joidenkin pyörien saatavuus on alkanut hidastua. Pyöräliikkeet tilaavat osat usein jo 2-4 vuotta etukäteen ja kokoavat Suomessa pyörät itse. Tämän vuoden ensimmäiset tilaukset on tehty jo tammikuussa”, kertoo grenken Toivonen.

Nastoilla varustettu sähköpyörä on ympärivuotinen kulkuväline. Työsuhdepyörään voi ottaa myös erikoispolkimet, toiset renkaat ja kypärän, mikä edistää talvikäyttöä. grenken kautta liisattavat pyörät ovat keskimäärin 2 500-3 000 euron arvoisia peruspyöriä. Kuukausittainen veloitus asetetaan yleensä verottajan asettamaan sataan euroon kuussa. Sopimusajan pituutta muokataan hinnan mukaan.

”Työsuhdepyöräedun on ottanut meillä käyttöön nyt noin viisi prosenttia henkilöstöstä. Nopeimmin etuun ovat tarttuneet aktiiviset pyöräharrastajat. Osa haluaa miettiä pidempään”, kertoo Festivo-Porkka Groupin Jonna Nikkola.

 

Kuvan tekijänoikeus: iStockphoto